Målet

tisdag 25 februari 2014

Portföljen - Februari 2014

Denna månad gjordes en försäljning och ett nytt inköp. Känslan av att behöva börja säkra upp innehaven har börjat smyga sig på. Hela mitt innehav i Latour såldes idag, efter att aktien stigit 13% i år, valde jag att ta hem den vinsten i en mycket högt värderad börs. Kommer dock ha ögonen på Latour framöver och se om man kan komma in på nivåer runt 150 SEK igen.

Istället valde jag att kombinera månadens sparande med resultatet av försäljningen, för att köpa en stor post i ett stort amerikanskt bolag. Valet föll på en stor post Coca Cola (valde att göra ett större köp med tanke på courtagekostnaden (ca 95 SEK), som kommer att kännas tryggare i en längre framtid än vad Latour gör.

I skrivande stund ser nu portföljen ut på följande sätt (värde: 140 400 kronor):

Aktie Antal Portföljandel
Coca Cola Company 120 21,0%
Industrivärden C 194 17,3%
Swedbank A 115 14,8%
Ratos pref 10 13,5%
Ratos B 312 13,3%
Electrolux B 120 12,8%
Tele2 B 100 5,8%
Investor B 10 1,6%

Försäljningsrykten som cirkulerar runt Tele2 gör mig nyfiken att hålla aktien ett tag till. Priset som spekuleras om känns dock relativt högt, runt 96 kronor, vilket skulle innebära en ökning på 20% från nuvarande nivå. Vi får se vad som händer...

Snart börjar utdelningarna att ramla in, jag har funderat lite på detta och ser i dagsläget inget ytterligare jag vill sälja innan utdelning. Däremot är det nog dags att skrapa ihop likvider till sommaren, då jag misstänker att det mesta går söderut. Med egen, något begränsad erfarenhet gällde ju "sell-in-may-and-stay-away" under mina första månader. Får se om det sker igen.

Ses snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar